Total Pageviews

Welcome to Coway Malaysia No.1 BLOG

Welcome to Coway Malaysia No.1 BLOG

Sunday 7 September 2014

Adakah produk harian kita selamat digunakan?




Apakah BPA, dan apakah kebimbangan mengenai BPA?


BPA bermaksud Bisphenol A. BPA merupakan bahan kimia industri yang telah digunakan untuk membuat plastik dan resin tertentu sejak tahun 1960-an.

BPA terdapat dalam plastik polikarbonat dan resin epoksi. Plastik polikarbonat sering digunakan di dalam bekas yang menyimpan makanan dan minuman, seperti botol air. Mereka juga boleh digunakan dalam barangan pengguna yang lain.

Resin epoksi yang digunakan untuk kot bahagian dalam produk logam, seperti tin makanan, botol dan puncak talian bekalan air. Beberapa pengedap pergigian dan komposit juga mungkin mengandungi BPA.

Beberapa penyelidikan telah menunjukkan bahawa BPA boleh meresap ke dalam makanan atau minuman daripada bekas yang diperbuat daripada BPA. Pendedahan kepada BPA adalah satu kebimbangan kerana kesan kesihatan yang mungkin BPA pada otak, tingkah laku dan kelenjar prostat janin, bayi dan kanak-kanak.

Walau bagaimanapun, Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA) telah berkata bahawa BPA adalah selamat pada tahap yang sangat rendah yang berlaku dalam sesetengah makanan. Penilaian ini adalah berdasarkan kepada kajian semula beratus-ratus kajian.

FDA meneruskan semakan BPA, termasuk menyokong penyelidikan yang berterusan. Dalam pada itu, jika anda bimbang tentang BPA, anda boleh mengambil langkah-langkah untuk mengurangkan pendedahan anda:

     Carilah produk BPA bebas. Semakin banyak produk BPA bebas telah datang ke pasaran. Carilah produk yang dilabel sebagai BPA bebas. Jika produk yang tidak dilabel, perlu diingat bahawa beberapa, tetapi tidak semua, plastik ditandakan dengan kod kitar semula 3 atau 7 boleh dibuat dengan BPA.
     Kurangkan tin. Mengurangkan penggunaan makanan dalam tin kerana kebanyakan tin dipenuhi dengan resin yang mengandungi BPA.
     Elakkan haba. Institut Sains Kesihatan Alam Sekitar, sebahagian daripada Institut Kesihatan Kebangsaan, menasihati terhadap ketuhar gelombang mikro plastik polikarbonat atau memasukkannya ke dalam mesin basuh pinggan mangkuk, kerana plastik boleh memecahkan dari masa ke masa dan membolehkan BPA untuk Meluluhkan ke dalam makanan.
     Penggunaan alternatif. Penggunaan kaca, porselin atau keluli tahan karat bekas untuk makanan panas dan cecair daripada bekas plastik.Semoga anda sekeluarga tidak terdedah kepada pembunuh senyap era ini.






Untuk Penerangan Penuh tentang INFO,PAKEJ & KHIDMAT SERVIS Coway sila layari





No comments:

Post a Comment